Simon Reisenbauer, MA

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Simon Reisenbauer, MA

Simon Reisenbauer, MA

Work Experience

Since 2023: Research assistant at the Bertha von Suttner Private University, research project “COV_enable: Reimaging vulnerabilities in times of crises”

Since 2021: Lecturer at the Department of Rehabilitation Sciences, Humboldt-Universität zu Berlin

2016-2021: Research assistant and lecturer at the Department of Education, Research Unit Special Needs and Inclusive Education, University of Vienna

2015-2016: Research assistant at the Institute of Educational Sciences, Research Unit Inclusive Education and Educational Psychology, University of Graz

2010-2015: Light for the World, Austria – Project coordinator and programme development and institutional funding

2000-2005: Social worker at residential community and workshops for persons with disabilities and personal assistance (Verein GIN) & Lebenshilfe NÖ

Education

2012: MA Education & Inclusive and Special Needs Education (University of Vienna), focus on international comparative education, inclusive school development, disability in a global context and qualitative research methods

Main Publications

Reisenbauer, S., & Kleinlein, E. (2022). The Notion of Context in International Research on Inclusive Teaching Practices: Perspectives Derived from Reconstructive Research Approaches. In B. Amrhein & S. Naraian (Eds.), Reading Inclusion Divergently: Articulations from Around the World (pp. 157–169). Bingley, UK: Emerald Publishing Limited.

Proyer, M., Reisenbauer, S., Heigl, J., Boonyakarn, T., Sriwanyong, S., Bayer-Stevens, J., & Frank, L. (2021). Teacher Handbook On Diversity and Inclusion in School Introduction and Ideas for Everyday Teaching. [Only Thai version is published]. Vienna & Bangkok: University of Vienna & Srinakharinwirot University.

Reisenbauer, S. (2019). Herstellung und Bearbeitung von Differenzen im Unterricht. Lehrer/innenperspektiven auf inklusiven Unterricht in Addis Abeba (Äthiopien) und Bangkok (Thailand). In J. Donlic, E. Jaksche-Hoffman, & H. K. Peterlini (Eds.), Ist inklusive Schule möglich? Nationale und internationale Perspektiven. (pp. 191–206). Bielefeld: transcript Verlag.

Reisenbauer, S., & Buchner, T. (2019). Differenzkonstruktionen im Kontext von Normalität und Behinderung durch Lehrer*innen aus Thailand und Österreich. Gemeinsam Leben: Zeitschrift Für Integrative Erziehung, 27(4), 238–245.

Reisenbauer, S. (2018). Ethnographische Strategien zur Reflexion inklusiver Unterrichtspraxis. Eine theoretisch-konzeptionelle Relation. In E. Feyerer, W. Prammer, E. Prammer-Semmler, C. Kladnik, M. Leibetseder, & R. Wimberger (Eds.), System. Wandel. Entwicklung: Akteurinnen und Akteure inklusiver Prozesse im Spannungsfeld von Institution, Profession und Person (pp. 215–219). Bad Heilbrunn: Klinkhardt, Julius.

Reisenbauer, S. (2013). Gedanken zur internationalen Bildungsforschung im Spannungsfeld zwischen Forschung und Entwicklungszusammenarbeit. In E. O. Graf (Ed.), Globale Perspektiven auf Behinderung (pp. 109–127). Berlin: epubli.

Reisenbauer, S., & Proyer, M. (2012). Individuelle und gesellschaftliche Relevanz der Vermittlung von Alltagsfertigkeiten in inklusiven Schulen: Beispiele aus Bolivien und Thailand. In A. Erdélyi, H.-P. Schmidtke, & P. M. Sehrbrock (Eds.), International vergleichende Heil- und Sonderpädagogik weltweit: Grundlagen - Migration - “Dritte Welt” - Europa (pp. 192–198). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.